رابطه میان قد و دکمه
باید بدانید که در انتخاب کت وشلوار باید هم به تعداد دكمه كت و هم به قدتان توجه كنید. كتهای کت وشلوار اگر 2 دكمه داشته باشند برای مردان كوتاهتر و كتهای 3 دكمه برای مردان بلندتر مناسب هستند. این را هم به یاد داشته باشید كه بعضی از كتها یك ردیف دكمه دارند و بعضی دیگردر 2 طرف دكمه دارند. دسته دوم برای افراد چهارشانه مناسب نیستند و عرض شانهها را بیشتر نشان میدهند. كتهای تكدكمه هم خیلی رسمی هستند و اگر قرار است فقط یك دست كت و شلوار در كمد لباستان داشته باشید، بیخیال این كتها شوید چون خیلی خاصاند
اهمیت دكمه کت و شلوار
موقعی که کت وشلواری می خواهیم بخریم باید به تعداد دكمههای كت دقت کنیم . كتهایی كه دكمه كمتری دارند رسمیتر هستند و باید برای مجالس رسمی انتخاب می شوند. علتش هم این است كه كتهای یك یا 2 دكمه، یقه بازتری دارند و پیراهن زیر كت بیشتر دیده میشود، در نتیجه حالت رسمیتری پیدا میكند. در اروپا كتهای 2 دكمه برای مهمانیها رایجتر است ولی ایرانیها انواع 3 دكمه را ترجیح میدهند. هرچه تعداد دكمه بیشتر میشود كتها نیمهرسمی میشوند؛كتهای فانتزی و مدرن و با طراحی نو هم اغلب دكمه بیشتری دارند
هر مردی که به شیک پوشی و مرتب بودن علاقه دارد باید حداقل یک کت وشلوار خوب زیبا و متناسب با اندامش داشته باشد. حتی گاهی معمولی ترین افراد نیز در موقعیتهایی مانند مراسم عروسی یا میهمانی های رسمی شرکت می کنند ، بنابراین به یک کت و شلوار خوب نیاز دارد.با توجه به اینکه سال جدید نیز نزدیک است. پس باید زودتر به فکر انتخاب یک کت وشلوار مناسب بود
مدل کت شلوار
در مدل کت و شلوار اینکه كتها چه تعداد دكمه دارند. طرح و جنس پارچه و فرم آن به چه شکلی است و در نتيجه كاربردهای کت و شلوار درچه زمینه هایی است . به انواع مختلفي تقسیم می شوند.
براي انتخاب مدل كت وشلواربا سايز و موقعيتي كه ميخواهيد از آن استفاده كنيد باید هماهنگی داشته باشد.
برخی از طراحان لباس و پوشاک ،معتقد هستند که شواهد بسياري از تاثیرپذيری مردمان فرهنگها و ملل ديگر از پوشاك ايراني در دست است. به عنوان مثال، چينيها در دوره «تانگ» پوشاك ايراني را پسنديدند و عربها نيز پس از ورود به ايران به پوشيدن شلوار روي آوردند و آن را سروال ناميدند.و همچنین كت و شلوار ايراني در فرهنگهاي ديگر پذيرفته شد و همچنان تا روزگار كنوني خواهان پيدا كرد كه هم زيباست و هم دست و پاگير نيست چرا كه از همان آغاز به صورت پوشاك مناسب كار طراحي شد و مردان در کت وشلوار بسیار مورد قبول تر از سایر پوشاک و لباس های دیگر می باشند.
رنگهاي مد كت و شلوار
بسیاری از انسانها به دنبال این هستند که ببینند چه رنگی رنگ سال برای کت و شلوار مردانه و یا کت وشلوار زنانه است ویا رنگهاي مد كت و شلوار در فصلهاي مختلف به چه صورتی می باشد .اما برخی از کارشناسان پوشاک و کت وشلوار معتقد هستند که : به علت اين كه بينهايت برند در دنيا هست نميشود گفت رنگ سال آبي است يا قهوهاي و هر برندي رنگ خاص خودش را دارد.و بيشتر اینکه چه رنگی رنگ مد و رنگ روز کت و شلوار می باشد بیشتر مربوط به تبلیغات و بازار فروش در كشورهاي آسيايي می باشد . و آن هم به اين علت است كه برندهاي مشهور پوشاک و کت وشلوار ،اروپايي و آمريكايي نياز به بازاري دارند براي فروش ته مانده محصولات خود و خوب چه جايي براي آب كردن اين ته مانده بهتر از آسياست؟ که با مقداری تبلیغات می توانند باقی مانده محصولاتشان را که جایی برای فروش در اروپا و آمریکا نداشته تبدیل به پول و دلار کنند.
کت وشلوار دامادی
در کشور خودمان ایران بیشتر جوانان برای جشن ازدواج خودشان از کت وشلوار به عنوان یک لباس شیک و مجلسی استفاده می کنند . و همانطور که دختر خانم خود را در لباس سفید عروسی تجسم می کنند پسرها هم خود را در یک دست کت و شلوار دامادی شیک تجسم می کنند اما در برخی از استانها و قومیت های ایرانی به عنوان مثال در بيشتر مناطق كردستان، مردان در روز ازدواجشان لباس محلي خود را به جاي كت و شلوار به تن ميكنند. اما دربرخی كشورها مانند ايالات متحده آمريكا استفاده از كت و شلوار در مكانها و موقعيتهاي رسمي به اندازه كشورهاي اروپايي مهم نيست . اما با این وجود باز هم کت وشلوار، لباس و پوشاک مجلسی در آمریکا بحساب می آید و عروس نمی تواند داماد را بدون کت وشلوار تجسم کند . البته اين مساله كه هنوز 50 درصد مردان دنيا براي مراسم ازدواج خود سراغ كت و شلوار ميروند، را می توان یک امر کاملا بدیهی در نظر گرفت.
مسلم است كه طبيعي بدانيم کت وشلوار پوشاكی است . که در قرون اخیر در بين اروپاييان رونق يافته و اين به جهت آن است كه كت و شلوارها غالبا داراي آستري بودهاند و به نوعي پوشاك فصل سرما به حساب ميآمدهاند. با اين همه می توانیم اظهار کنیم که كت وشلوار وابسته به فرهنگ و مد هر كشوری است كه فرد در آن زندگي ميكند و معمولا هر کشوری به مدل های خاصی از کت و شلوار روی خوش نشان می دهد . و طرفدار گونه ای از کت و شلوار متناسب با عقاید و رسوم خود می باشد. که می توان به آن کت و شلوار فرهنگی آن کشور گفت .
به نظر برخی از پژوهشگران مسلم است كه خاستگاه اوليه كت و شلوار این نوع پوشاک جهانی ،ايران می باشد و اولین کت وشلوار در ایران دوخته شده است. زيرا نخستين ابزار ريسندگي نيز در نزديكي بهشهر در غار كمربند پيدا شده است كه به هفت هزار سال قبل از ميلاد مسيح در تپه سيلك است به اضافه آينهاي پيدا شده است كه رشتههايي از كتاب روي آن ديده شده است. از سوي ديگر در كهنترين بخش شوش، سوزني سوراخدار يافت شده است و اين مطلب و شواهد نشانگر اين موضوع است كه اساسا بافندگي و ريسندگي براي اولين بار در ايران، به تجربه مردمان اوليه جهان رسيده و پس از آن براي اولين بار ايرانيان از شلوار و بالاپوشهايي كه به مرور زمان به كتهاي امروز بدل شده، استفاده مينمودند. اما اگر بخواهيم در مورد خاستگاه اوليه و اصلي كت و شلوار در اروپا آن هم نزديك به شكل امروزي آن صحبت كنيم، بايد گفت كه كت و شلوار از قرن نوزدهم ميلادي در اروپا مورد توجه همه اقشار مردم واقع شد.که در اروپا اولين كت و شلوار را مربوط به كشور آلمان ميدانند و طبق اطلاعات به دست آمده از ظاهر آن كت چهارخانه و شلوار كوتاه تا بالاي قوزك پا بوده است. و نوع كت و شلواربه نام «زيزو» مشهور بوده است
بنا بر برخی از نظریات كت و شلوار به شيوه امروزي از دوره صفوي رواج يافته است. نظريهاي وجود دارد مبني بر اين كه نقاشيهاي رضا عباسي در آن دوران اين مطلب را عيان ميكنند كه سبك پوشش مردان، به نوعي پوشش غربي ، ايراني شده است
با اين حال آن چه مسلم است كت و شلوار با سبك و سياق غربی از دوره رضاخان و به دليل علاقهاي كه وی به تجددگرايی داشت وارد ايران شد. متأسفانه بايد اذعان داشت با آن كه به وجود آمدن كت و شلوارهاي امروزي ريشه در فرهنگ غني ايران دارد، ما هيچ رد پايي از ريشه لباس مردانه ایرانی با توجه به این موضوع که کت و شلواراز فرهنگ ایرانی برآمده در آن نمييابيم. در صورتيكه ما ميتوانيم با بازگشت به ريشههاي فرهنگي و تمدن ايراني روح جهاني را در لباس مردانه زنده كنيم و در عوض آنكه پذيراي طرحهاي كشورهاي ديگر باشيم، تبديل به توليد كننده طرحهاي اصيل و متفاوت و متناسب با زمان گرديم و براي رسيدن به اين امر، نياز به فرهنگ سازي داريم. بايد فرهنگسازي جمعي و عمومي صورت بپذيرد .وحداقل هرفرد ایرانی بداند و افتخارکند که کت وشلوارریشه در فرهنگ ایرانی دارد . تا کمک کند تا نگرش و سليقه ايرانيها در مورد کت وشلوار و پوشاک تغيير يابد
كت و شلوارهاي امروزی
درست است که پوشاک کت و شلوار درگذشته های دور در ایران متولد شده است اما پس از تغییراتی در اروپا دوباره کم کم در ایران به شکل امروزی آن که جهانی شده است از چند دهه گذشته مورد توجه قرار گرفت .
پوشاك و لباس ايراني طي سالهاي اوليه سلسله پهلوي در زمان رضا شاه ، بهطور كلي شبيه به پوشاک دوره قاجاريه بود كه اختلافات ميان اقوام، روستاها، مناطق و نيز طبقات اجتماعي را منعكس ميساخت. در اواخر قرن نوزدهم ميلادي تلاشهاي شاياني جهت تغيير پوشش از سوي مقامات حكومتي صورت گرفت. مخصوصاً پس از انقلاب مشروطه كه بسياري از مردان به خارج سفر كرده بودند، پوشش اروپايي و پوشيدن كت و شلوار، پاپيون و كراوات را به شيوه و سبك و سياق امروزي پذيرا شدند
همانطور که درپستهای قبلی گفتیم : يونانيها ايرانيان را به دليل پوشيدن شلوار به سخره ميگرفتند و حتي هنگامي كه اسكندر شيفته پوشاك ايراني شد، از پوشيدن شلوار سر باز زد
اما حالا پس از گذشت ساليان كت و شلوار وارد عرصه رقابت مد پوشاك گشته و ساليانه صدها كت و شلوار با رنگهاي متنوع و خاص سليقههاي مختلف در دنيا به عرصه توليد ميرسد. برندهاي بزرگ و جهاني در ارائه طرحها و مدلهاي جديد از يكديگر پيشي ميگيرند و بازيگران و خوانندههاي مشهور را براي تبليغات و عرضه محصول خود بهياري ميطلبند. در ايران نيز هرچند بازار رقابت و توليدات كت و شلوار به اندازه كشورهاي غربي رايج نيست، با اين حال در سالهاي اخير شاهد ظهور برندهاي شناختهشده و ايراني بسياري چون زاگروتی ، وستا، چامهپوشان، هاكوپيان، ايكات، مهدي و ايران پوشاك هستيم. اين برندها عموماً از كيفيت مطلوبي برخوردارند و براساس خواست و سليقه مردان ايراني به بازار عرضه ميگردند
در مطالب قبلی به تاریخچه کت و شلوار اشاراتی داشتیم حال در مورد پیشینه کت وشلوار مطالبی دیگر به حضورتان تقدیم می کنیم علاوه بر آثار به دست آمده، نوشتههاي تاريخنگاران يوناني مانند هردوت نيز بازتابدهنده اين نوآوري ايراني ها یعنی کت و شلوار است. جالب است بدانید که :
يونانيها ايرانيان را بهدليل پوشيدن شلوار بهسخره ميگرفتند و حتي هنگاميكه اسكندر شيفته پوشاك ايراني شد از پوشيدن شلوار سر باز زد. در زمان اشكانيان شلوار و بالاپوشهاي آستيندار تنپوش مرسوم در سراسر خاور نزديك شد. نمونهاي از شلوار و پيراهن اين دوره را در پيكره فلزي يك سردار اشكاني ميتوان ديد كه در موزه ايران باستان نگهداري ميشود.
اما در مورد شلوار شايد نه به شيوه امروزي، اما همواره در فرهنگ و در دوران مختلف حكومتهاي ايران وجود داشته و اغلب حتي مورد استفاده زنان نيز قرار ميگرفته است. پيش از ورود اسلام به ايران، شلوارها عموما شلوارهاي تنگ و چسباني بودند كه با چكمه و بهمنظور سواركاري و جنگاوري مورد استفاده قرار ميگرفتند. بعد از اسلام اين شلوارها تغيير شكل دادند و شبيهتر به شلوارهاي كردي امروزي گشتند و بالاپوشها نيز جاي خود را با قبا عوض نمودند. اين نوع پوشش كه در دوران قاجار نيز بسيار متداول بود پس از سفر ناصرالدينشاه به اروپا با ويژگيهاي غربي درآميخت. بهگونهاي كه وي قبايي در بر ميكرد كه بلنداي آن به زانو ميرسيد و تا حدي شبيه به كتهاي امروزي بود تا آنجا كه پولاك تاريخنويس انگليسي در مورد پوشش شاه چنين نقل ميكند كه: «شاه نيمه اروپايي و نيمه ايراني لباس ميپوشد
در قسمت سوم تاریخچه کت و شلوار با هم سری به نوشته های علمی پژوهشگران در باره پوشاک منجمله کت وشلوار می زنیم در يكي از كتابهاي روت ترنويل كاكس، از پژوهشگران برجسته و شناخته شده تاريخ پوشاك كه با عنوان «تاريخ لباس» به فارسی نیز ترجمه شده، دو نوآوری ايرانيان در پوشاك را ذکر کرده است؛ اول اينكه ايرانيان باستان، زير بالاپوش خود، پيراهن و شلوار زير و جوراب ميپوشيدند و دوم اينكه بالاپوشهاي دراز ايرانی جاي خود را به كتي داد كه روي شلوار پوشيده ميشد و بيگمان ايران خاستگاه كت و شلوار استاندارد امروز مردان است. شواهد بسياري نشان ميدهد كه شلوار از عناصر اصلي پوشاك ايرانيان بوده و در فرهنگها و تمدنهاي ديگر از جمله آشوريان، بابليان و يونانيان وجود نداشته است. در نقوش طاق بستان و بشقابهاي نقرهاي باقيمانده از دوره ساساني كتی كوتاه ديده ميشود كه نشانگر آن است كه پادشاهان، گاهي از يك كت كوتاه با آستين بلند استفاده ميكردهاند. اين كت جلو باز بوده و بلندي آن تا زير سينه ميرسيد و با دكمهاي دايرهايشكل در جلوي سينه بسته ميشد. دور سينه و يقه نيز مزين به نوارهاي زيبا بوده است.
با توجه به این کتاب می توان بازهم تکرار کرد که اولین کت وشلوار و یا به عبارتی اولین کت و شلوار ها متعلق به ایرانیان سر افراز بوده است.
پیشرفت صنعت و تکنولوژی و تغییرات وسیع درسطح زندگی مردمان جهان پوشش و پوشاک بسیاری از کشورها و ملت ها نیزدستخوش تغییرات زیادی شده است و در موارد زیادی به کلی از بین رفته است . و یا گاهی پوشاك كهن خود را به دليل دست و پاگير بودن كنار گذاشتهاند و اكنون پوشاكي را بر تن ميكنند كه هم زيبا و هم راحت باشد و گاهی نیز پوشاک برخی از ملل به دليل آن كه در همان روزگاران كهن دو ويژگي زيبايي و راحتي را با خود داشتهاند همچنان ماندگار شدهاند و خواهان دارند و مایه مباحات آن ملل شده است. در اين ميان يكي از پوشاكهاي كهن ايراني که شکوه ایران باستان را به رخ می کشد، يعني كت و شلوار، نه تنها تا روزگار ما برجاي مانده بلكه تبديل به پوشاكی جهانی شده است واز کت وشلوار در بيشتر همايشهاي سياسي، ورزشي، علمي و فرهنگي و ... به عنوان یک پوشاك رسمی و زیبا استفاده می شود و کمتر کسی در این مناسبات هست که کت و شلوار مجلسی به تن نداشته باشد
وقتی صحبت از کت و شلوار و تاریخچه کت وشلوار در جهان می شود تاریخ علم و صنعت با توجه به اینکه غالبا غربی ها آنرا برای سایرین تشریح می کنند .به چنین اطلاعاتی برخورد می کنیم :
اولين كت وشلوار را مربوط به كشور آلمان ميدانند و طبق اطلاعات به دست آمده از ظاهر آن كت چهارخانه و شلوار كوتاه تا بالاي قوزك پا بود و اسم اين نوع كت و شلوار به «زيزو» مشهور بوده است
اما وقتی که می بینیم که در يكي از كتابهاي روت ترنويل كاكس، از پژوهشگران برجسته تاريخ پوشاك كه با عنوان «تاريخ لباس» که به فارسي هم ترجمه شده، دو نوآوري ايرانيان در پوشاك را يادآور شده است بر می خوریم آنگاه به عنوان یک ایرانی به خود افتخار می کنیم که متوجه می شویم کت وشلوار از ابداعات ایرانیان باستان بوده است. و حال آن کت و شلوار به انواع کت و شلوار مردانه ،کت و شلوار زنانه ، کت و شلوار اسپرت و ... تقسیم بندی شده و مردم سراسر جهان از کت وشلوار به عنوان بهترین لباس و پوشش مجلسی استفاده می کنند.
شروع به کار سایت کت و شلوار به نام کتیران را به تمام مردم سرزمین پهناور ایران تبریک می گوییم و سعی خواهیم کرد از امروز مطالب و عکس های متنوعی مربوط به انواع کت و شلوار های ایرانی و انواع کت وشلوار های خارجی پیراهن و انواع پوشاک را در این سایت به مردم فهیم ایران و ایرانی هایی که دنبال بهترین ها هستند نشان دهیم